



Rotkäppchen Wino musujące - burzliwa historia
Rotkäppchen Sektkellerei znajduje się we Freyburgu (Unstrut), w środku regionu upraw winorośli Saale-Unstrut, najbardziej na północ wysuniętego obszaru upraw winorośli dla win gatunkowych w Niemczech. Dom ma długą tradycję sięgającą 1856 roku. W tym roku, Moritz i Julius Kloss, wraz z przyjacielem Carl Foerster, decydują się otworzyć sklep z winami w Freyburg. Zaledwie rok później, mają fabrykę zbudowaną do produkcji win musujących, "Freyburger Champagner-Fabrik-Gesellschaft". Wino musujące sprzedawane jest pod nazwą Kloss & Foerster. Zgodnie z ówczesną modą, wszystkie nazwy są francuskie, więc sprzedaje się "Monopol", "Crémant Rosé" czy "Sillery Grand Mousseux".
W ciągu następnych kilku lat przedsiębiorczy biznesmeni rozsławili swój nowy produkt na wszelkie sposoby: wino musujące zostało nagrodzone złotem na degustacji win w Reichstagu w 1876 roku lub na wystawie handlowej w Halle w 1881 roku. Firma systematycznie się rozwijała. Wreszcie w 1894 roku wchodzi w życie "Ustawa o ochronie znaków towarowych" i trzeba znaleźć nową nazwę dla wina musującego. Kapsuła wina musującego Freyburger służy jako patron nazwy i tak od nosi ono nazwę Rotkäppchen Sekt.
Wzloty i upadki Rotkäppchen Sekt w XX wieku
Sukces marki stale rośnie i staje się ona dostawcą m.in. dla oficerów wojskowych. Pierwsze niepowodzenie firmy to pierwsza wojna światowa i następująca po niej inflacja w latach 20-tych. Kolejny światowy kryzys gospodarczy zrobił swoje. W latach 30. marka odzyskuje swoją pozycję, by ponownie załamać się wraz z II wojną światową. Po wojnie marka najpierw znalazła się pod kontrolą radzieckiej administracji wojskowej, a następnie została przekazana Volkseingentum i jako taka była kontynuowana. Tymczasem spadkobierca marki Günther Kloss ponownie założył Kloss & Foerster Sektkellerei w zachodnich Niemczech i produkował wino musujące pod tą nazwą.
W NRD marka Rotkäppchen Sekt odzyskuje swoją pozycję i wznosi się na nowe wyżyny. Wraz z upadkiem muru berlińskiego następuje jednak ponowne załamanie sprzedaży. Firma przeprowadza masową redukcję zatrudnienia. W końcu to byli pracownicy Rokäppchen wraz z inwestorami przejmują upadające przedsiębiorstwo i odbudowują je. W ciągu zaledwie jednego roku sprzedaż już przekroczyła oczekiwania. Wino musujące z czerwonym korkiem staje się konkurencyjne dla gospodarki rynkowej, a pierwsza reklama zostaje nakręcona dla telewizji.
Wzrost popularności wina musującego Rotkäppchen w nowym tysiącleciu
W 1996 r., aby sprostać zapotrzebowaniu, trzeba było wybudować nową halę produkcyjną. W 1997 roku butelki otrzymują twarz, którą noszą do dziś. W latach 2000 firma zaczęła przejmować udziały w innych wytwórniach win musujących, takich jak Mumm i MM extra. W 2006 roku firma nabyła prawa do marki win musujących Kloss & Foerster, łącząc w ten sposób marki po 60 latach rozłąki.
Obecnie firma produkuje oprócz wina spokojnego również wino musujące, które od 2008 roku dostępne jest również w wersji bezalkoholowej. Ponadto firma zdobyła już przyczółek na rynku napojów spirytusowych, tak więc "flagowe" wódki z Nordhausen lub brandy "Chantré" również należą do Rotkäppchen.
Produkcja wina musującego Rotkäppchen
Obecnie w Rotkäppchen Sekt stosuje się trzy procesy produkcyjne do wytwarzania wina musującego:
- Fermentacja na dużą skalę
- Fermentacja w butelce/przekształcanie
- Klasyczna fermentacja w butelce
Fermentacja na dużą skalę
W tym procesie wino dojrzewa w dużych pojemnikach ciśnieniowych. Proces ten znany jest na całym świecie jako metoda Charmata, nazwana tak na cześć twórcy dzisiejszego procesu z odpornymi na ciśnienie złączkami Èugene Charmata, a także jako Metodo Martinotti we Włoszech, nazwana tak na cześć enologa Federico Martinottiego, który miał podstawowy pomysł na ten proces. Proces ten rozprzestrzenił się bardzo szybko po jego pierwszym zastosowaniu na początku XX wieku w Niemczech, które były dość otwarte na postęp technologiczny.
W tym procesie powstaje linia win musujących Traditions Rotkäppchen, główny produkt marki.
Proces transvasation
Proces ten jest odmianą klasycznej fermentacji w butelce, w której wino musujące nie jest odgoryczane ręcznie (tzn. drożdże fermentacyjne są usuwane), ale jest odsączane ze specjalnych butelek fermentacyjnych i filtrowane, następnie dozowane pod ciśnieniem i wlewane do ostatniej butelki, w której odbywa się druga fermentacja. W ten sposób powstaje linia win musujących "fermentacji butelkowej" Rotkäppchen.
Klasyczna fermentacja w butelce
Znana również jako Méthode champenoise lub Méthode traditionelle, jest standardem dla znanych na całym świecie win musujących, takich jak Champagne, Crémant czy Cava. Bazowe wino musujące miesza się z cukrem i mieszanką drożdży dla drugiej fermentacji i napełnia butelkę. Po fermentacji, drożdże są przenoszone do szyjki butelki przez riddling, a korek drożdżowy jest usuwany. Strata wina musującego jest kompensowana przez dozowanie, mieszaninę wina i syropu cukrowego, który jest decydujący dla smaku. Rotkäppchen - Wina musujące produkowane według tej metody oznaczane są jako "klasyczna fermentacja w butelce".
Więcej informacji na temat Rotkäppchen Sekt
Adres | |
---|---|
Nazwy firm: | Rotkäppchen Mumm Sektkellereien GmbH |
Ulica: | Champagne Cellar Street 5 |
Miasto: | 06632 Freyburg/Unstrut |
Kraj: | Niemcy |
Region: | Saale-Unstrut |
Kontynent: | Europa |
Kontakt i strona internetowa | |
Strona internetowa: | https://www.rotkaeppchen.de/ |
Telefon: | +49 34464 34 0 |
Firma | |
Rok założenia: | 1856 |
Dyrektor Zarządzający: | Christof Queisser, Frank Albers, dr Mike Eberle |